Healthy lifestyle? It's not as hard as you may think. | Read Eat and Live

Healthy lifestyle? It's not as hard as you may think.

Nevím, čemu vděčím za náladu, díky níž mám sto chutí šířit po světě zdravější životní styl. Možná je to kluk z okresního kola SOČky, jehož práce se týkala obezity, možná jsou to youtube videa, kterých jsem dneska zkoukla požehnaně. Možná ani jedno, ani druhé. Co je ale v tomto momentě hlavní, chtěla bych ti nabídnout několik možností, jak změnit svou životosprávu alespoň částečně k lepšímu.

Abych vše hned ze začátku uvedla na pravou míru, nejsem žádný odborník. Jsem vlastně naprosto obyčejný laik v tomto oboru. Proto mé rady nemusejí být úplně správné a rozhodně není nutné se jimi řídit. Jak už jsem jednou napsala, mám jen chuť poradit alespoň to málo, co jsem se sama naučila a pomoct několika málo lidem, kteří toto budou číst, s tím, jak začít žít trochu aktivněji.


Ne nadarmo se říká, že pouhým cvičením prostě nezhubneš. Více než polovina celého zdravého životního stylu závisí jen a pouze na jídle. Nejedná se ale o žádné hloupé diety, po jejich skončení se vše vrátí do starých kolejí a díky jo-jo efektu je vše navíc ještě horší. Ne. Ne. Ne! Nemusíš přeci držet dietu, i bez ní se dá jíst zdravě. Dokonce to ani tolik nebolí! Stačí nahrazovat několik typů potravin za jejich zdravé varianty. 


Jedná se o takzvané "junk food", typické fast foodové jídla, která jsou nutná nahradit, či odstranit z jídelníčku. Dále by bylo fajn alespoň částečně omezit bílé pečivo a sladkosti (hlavně sladké pití!). Nejedná se ale jen o vyřazování jídel, jejich nahrazování a odpírání si tak většiny mňamek, které byly až doposud na denním pořádku. Je tu i o mnoho příjemnější věc! 

Myslíš, že když budeš dlouhé hodiny hladovět, zhubneš? Omyl. O dost zdravější je totiž pravidelné jezení. Jedná se sice o menší porce, ale když si je chytře rozvrhneš, rozhodně hlad mít nebudeš. Navíc je tu snídaně. Tu rozhodně nevynechávej! Těš se na ni. Dopřej si více, než normálně. Klidně přihoď i nějaký ten kousek čokolády, či babičky buchtu (i když není zrovna celozrnná). Snídaně má zasytit, nabýt tě energií a připravit tě na zbytek dne. Nezapomeň ani na spoustu ovoce, které ti dodá vitaminy! 
Sečteno podtrženo, neboj se považovat tohle množství třeba i za pouhou polovinu celé snídaně:


Co se týče jídla, už jsme si řekli, že snídaně je ta hlavní, největší. Pak přichází nějaká menší sváča (ovoce, jogurt, chlebíček, zelenina...), oběd, další sváča a večeře. U té bych se také zastavila. Jelikož já víceméně vysadila pečivo (až na občasné buchty, či celozrnné chleby), večeři tvořím z nálože zeleniny, nejčastěji v podobě salátu a ze sýrů, šunek. Stačí to. Opravdu! Není žádný limit, kolik toho sníst. Navíc na této kombinaci, kde převažuje zelenina, není co zkazit. Nechci ale nikomu vnucovat tento zvyk. Hlavní, co by u večeře mělo platit je to, že by neměla být větší než oběd nebo dokonce snídaně.



A co hlavně, nezapomeň si někdy udělat "cheat day". Co by to bylo za život bez všeho toho nezdravého jídla, které všem chutná? Udělej si třeba jeden den v týdnu radost a bez jakýchkoliv výčitek se nadlábni. Pokud navíc pravidelně cvičíš, jeden den rozhodně nic neznamená :)

Když už jsme u toho cvičení, i to hraje ve všem svou roli. Zde je super uvědomit si, co je tvou prioritou. Skinny nebo fit postava? Pokud se shodneme na druhé možnosti, čti dál. Nemyslím totiž, že dietami a občasným cvičením vyhublá postava, na které cvičení není skoro ani poznat, je ideální. Není totiž nic lepšího, než když si každý může všimnout, že pro sebe něco děláš. Něco užitečného! Běhej, boxuj, posiluj, plavej. Najdi si to, co ti vyhovuje. Střídej aktivity. Zkoušej nové věci. Hlavně cvič z důvodu, že tě to baví, ne z důvodu, že musíš. Je to o mnoho efektivnější, zábavnější a poslední dobou musím s podivem přiznat, že u cvičení odpočívám. Nejde ti to k sobě? Zkus a uvidíš :)


Abych tento článek nasměřovala k jeho pomalu jistému konci, zmíním ještě posledních pár věcí. Spánek. Snaž se spát alespoň 8 hodin! Nejen, že si více odpočineš, tvé tělo zároveň bude méně ve stresu, který mimo jiné také způsobuje ukládání tuků! Takže na to pozor. Pro vyhnutí se stresu se nezapomeň ani usmívat a myslet pozitivně. Není nic lepšího, než zdravě žijící a zároveň většinu času pozitivně naladěný člověk!


Zmiňovaný konec právě nastal. Ačkoliv to byl trochu netradiční článek, nemyslím, že je úplně na škodu. Přeci jen, ve světě, kde se stále více a více rozrůstá obezita i malý podnět může způsobit, že se alespoň jeden další člověk zamyslí nad tím, co by mohl změnit k lepšímu. Alespoň doufám. A když už jsem začala s víceméně zdravými recepty, proč sem čas od času nepřidat i něco tohohle druhu? 

Žij zdravě a s chutí!


Nikol


Zdroj: weheartit.com


Nikol Mudrová

2 komentáře:

  1. Skvělý článek, motivoval mě ke zdravému "životu" :)) Vždycky mi to vydrží tak týden, dva:-// Obecně máš skvělý blog tak držím palce ať se ti i nadále daří:))<3
    www.blogerbabes.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to jsem moc ráda. Budu ti držet palce, aby ti to tentokrát vydrželo co nejdéle a hlavně, aby tě to bavilo :)
      A děkuju moc :*

      Vymazat