5 rad, jak se ráno nepřejíst | #snídámsreadeatandlive | Read Eat and Live

5 rad, jak se ráno nepřejíst | #snídámsreadeatandlive

Vím, že většina lidí, co znám, má problém, ráno alespoň něco pozřít. Proto snídaňová sérii článků započala tím, jak si vlastně na jídlo po ránu zvyknout. Existují však i tací - mezi ně jsem se jednu dobu řadila také - kteří nevědí, kdy přestat. Což je problém. Je sice žádoucí, něčím se ráno posilnit. Nabít se energií a připravit se na zbytek dne. Je mi to líto, ale musím k tomu také dodat, že to rozhodně neznamená sežrat všechno kolem. To už je poté to samé, jako když se přecpeš na oběd, či večeři. Jídlo by Ti nepomohlo, ale jako jindy by se uložilo tam, kde to není žádoucí. K tomu Ti bude i těžko (hodně, hodně těžko) a to po ránu opravdu nechceš. :)

Ze svého původního sotva půl krajíčku chlebu s marmeládou jsem se dostala přes misku kaše s ovocem, přetékající misku kaše s ovocem s (jedním, dvěma, pěti...) rýžovým chlebíčkem s burákovým máslem, až k misce kaše s ovocem, vším zmiňovaným, což mi ještě nestačilo. Pravidelně probíhalo brakování skříňky se sladkým. Čokoláda sem, čokoláda tam. Zbytek jogurtu, který se nevešel do kaše. Zapékané müsli. Další zapékané müsli. Další. Pak přišli na řadu máma, táta, celá vesnice. Zastavil mě jen nedostatek času - ve všední dny. Přitom stačilo chvíli počkat a pocit zasycení by se dostavil. Já jsem si však tuto chvíli nedopřávala a teprve když jsem si šla konečně umýt zuby mi došlo, že jsem to přepískla. Břicho bylo na pokraji prasknutí. Sotva jsem se hnula. A přitom pocit totálního přežrání doopravdy nesnáším...

Co mi pomohlo tento extrém překonat?


1) Pít, pít, pít!

Voda je lékem snad na všechno. Navíc po ránu jedna, dvě skleničky dokážou rychleji nastartovat metabolizmus. Win, win. Co dělám já - sklenička vody hned po probuzení, jedna než začnu jíst, hrníček zeleného čaje během snídaně a jedna sklenička vody po jídle. Ne nadarmo se říká, že "hlad je převlečená žízeň." Občas se stačí napít a uvědomím si, že vlastně ani jíst nepotřebuji. Jasně, někdy to fungovat nemusí, ale ve většině případech... 

Má to jen jeden malý vedlejší účinek. Budeš hodně štvát všechny okolo s neustálou potřebou čurat. Ale věř mi, oni si po chvilce zvyknou (promiň, Leni O:) )

2) Správné složení živin!

Nemusíš sníst všechno, co zrovna vidíš. Občas stačí jen poupravit suroviny té základní porce, kterou vlastně původně plánuješ sníst. Zakomponuj do ní hodně tuků, vlákniny a proteinů. Určitě Tě zasytí mnohem více, než pouze ovesná kaše bez ničeho. Navíc oříšková másla, oříšky samotné, semínka - to vše kaši jen vylepší a bude ti více chutnat. Co se vlákniny týče, dá se kupovat jen tak, samotná. Nebo přidej ovoce bohaté na vlákninu (jablko, banán...). Dokonce v Albertu prodávají přímo i vločky s vlákninou. Výběr je široký. :) Co se proteinů týče, to je snad ještě jednodušší. Opět zopakuji oříšky, oříšková másla, poté třeba jogurt, tvaroh (ty navíc kaši zjemní a je milionkrát lepší, než jen s mlékem), proteinový prášek, kakao... 


3) Vypni telefon!

Nebo stačí, když zapneš letecký režim, vypneš zvuk, položíš obrazovkou dolů a co nejdál od sebe. K tomu vypni i další rušivé elementy - televizi, rádio, tablet, chytré hodinky... Prostě všechno. Soustřeď se jen na jídlo. 


4) Jez pomalu!

Bod úzce související s předchozím. Na jídlo se soustřeď. Užij si ho. Nehltej. Vychutnej si ho do posledního sousta. Nezapomeň - vždy seď. Snídat za pochodu určitě není nejlepší (i když je jasné, že se tomu v dnešním shonu občas nevyhneme, bohužel).

Než z žaludku do mozku dojde zpráva, že už vlastně nemáš hlad, chvíli to trvá. Zpravidla tak 15 až 20 minut. Není tedy kam pospíchat. Rozhodně totiž není příjemné mít pořád hlad, hlad, hlad, ztláskat všechno co existuje a najednou, z čista jasna si uvědomit, že toho bylo přespříliš. 


5) Nepřidávej si!

Tohle už může být docela individuální. U mě ale platí - hned jak vstanu, vím, jak velký hlad mám. Jsem tedy poměrně přesně schopna odhadnout velikost porce. Jakmile už si začnu přidávat, zůstanu stát u otevřené skříňky a vyjídám cereálie, chlebíčky, máslíčka... všechno. 

Daří-li se mi však plnit body předchozí a přesvědčím-li sama sebe, že si prostě nepřidám, cítím se plná i po misce kaše s trochou ovoce, je mi dobře a nic dalšího nepotřebuji. :)



Vše souvisí se vším. Ani propojení těchto pěti rad však nemusí zajistit Tvůj úspěch. Nikdo není stejný. Každý má jiné návyky, jiné potřeby. Pouprav si návod podle sebe. Zkoušej. Kdo ví... třeba Ti nejvíc bude vyhovovat koukat během jídla na televizi. Jednou určitě najdeš tu správnou cestu. Ať už nejíš vůbec, či málo. Pokud jsi šťastlivec, co už toto všechno vykoumal, gratuluji. :)

Jo, a jestli máš nějakou vychytávku, jak se nepřejíst večer po večeři, sem s ní. Z nějakýho záhadnýho důvodu totiž tyhle rady večer nefungují. :DDD


Nikol


Nikol Mudrová

6 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavé, asi by mě nenapadlo, že někdo může mít (nebo řešit :D) podobný problém, je fakt, že jsem nikdy neměla pocit, že bych se při snídani přejedla, protože snídám dlouho a občas to plynule přešlo do dopolední svačiny a občas se musel i posunout oběd a vynechat ta odpolední... Ale to jsou ty sváteční dny, které tak miluju, protože snídaně je nejlepší jídlo dne :D a švýcarské stoly na snídani a splácat vajíčka, fazole, slaninu, müsli, jogurt, ovoce, sladké pečivo, palačinky, to je prostě nej :D
    Ale je fakt, že dělat to pravidelně taky nebude to nejlepší, haha!
    Verča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě by taky zprvu tenhle problém vůbec nenapadl. Dokud jsem nezačala milovat snídaně natolik, že to až nebylo zdravý. :D
      Ale je fakt, že poslední dobou je to super a když můžu, taky mám ráda snídání dlouho. Pěkně udělat palačinky, nakrájet ovoce, vytáhnout co možná nejvíc věcí, co se dá dát do palačinek a here we go... :3 Jenže to chce ten čas. :( :D

      Vymazat
  3. Ještě, že má vždycky čas jen na jeden chod a to kolikrát jen tak tak :D
    Sweet Life with Lena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já si radši přivstanu, ať mám čas si něco pořádnýho uvařit a ještě to v klidu sníst. :D Sice to přineslo problém, ale už jsem se s tím nějak vypořádala a teď je to skvělý, skvělý, skvělý. :DD

      Vymazat
  4. Osvědčený recept je nemít doma moc jídla :D Zatím mi to tak trochu nedobrovolně funguje. Občas ale pak spílám ... že prostě není co jíst.

    OdpovědětVymazat